د ننګرهار ولایتی شورا وایی، چې د دغه ولایت په محبس کې بندیان بریښنا او روغتیا ته د نه لاسرسی ترڅنګ له ګڼو نورو ستونزو سره مخ دی

د ننګرهار ولایتی شورا وایی، چې د دغه ولایت په محبس کې بندیان بریښنا او روغتیا ته د نه لاسرسی ترڅنګ له ګڼو نورو ستونزو سره مخ دی.

د ولایتی شورا یو شمیر غړو پرون له ننګرهار محبس څخه لیدنه کړې او هلته یې د محبوسینو ستونزې اوریدلې دی.

 د ننګرهار د ولایتی شورا غړی اصحاب ولی مسلم چې د یاد پلاوی ملتیا یې کوله نن سهار کلید ته وویل، چې په محبس کې بندیان له ډیرو ستونزو سره لاس او ګریوان دی.

هغه وویل، محبوسین بریښنا او روغتیایی خدماتو ته لاسرسی نه لری او د روژې په راتګ ورته اندیښنې زیاتې شوې دی.

د ولایتی شورا دغه غړی وایی، چې د محبس بندیانو ورته دا شکایت هم کړی، چې مسولین په ځانګړو فرمانونو کې د هغه چا قید کې کموالی راولی، چې هغوی ته پیسې ورکړی.

د ننګرهار ولایتی اداره هم یادې ستونزې منی او ډاډ ورکوی، چې ډیر ژر به یې د حل په موخه ګامونه پورته شی.

د والی ویاند عطاء الله خوګیاڼی کلید ته وویل، چې ولایتی شورا له والی سره یادې ستونزې شریکې کړی او هغه هم مسولینو ته د ستونزو د حل لارښوونه کړې ده.

د یادولو وړ ده، چې د ننګرهار محبس بندیان ډیر کله د ورته ستونزو شکایت کوی او چارواکی یې د حل ډاډ ورکوی؛ خو لا هم د دغه محبس بندیان له ګڼو ستونزو سره مخ دی.

نگرانی شماری از باشنده ها ولسوالی شیندند هرات از مسدود بودن ادارات دولتی در این ولسوالی.

نگرانی شماری از باشنده ها ولسوالی شیندند هرات از مسدود بودن ادارات دولتی در این ولسوالی.

.........................

شماری از باشنده گان ولسوالی شنیدند هرات به ابراز نگرانی میگویند که نهاد های دولتی در این ولسوالی بسته و یا مسولین ان به اسرع وقت به ادارات شان حضور ندارند.

که نیامدن مسولان ادارات دولتی به دفاتر شان باعث دچار مشکل برای مردم این ولسوالی شدند.

محمد اکرم باشنده منطقه زیر کوه شیندند هرات میگوید: مدت یک هفته میشود که برای گرفتن تذکره مثنی به اداره ثبت احوال نفوس مراجعه میکند اما نبود مامورین در این اداره باعث شده که تا حال نتواند برای خود تذکره مثنی بگیرد.

(شما باور کنید به این اداره فقط یک دو نفر مامور است آنها هم ساعت ده میاید و ساعت یک پس میرود.دیگر دلیلی ندارد فقط میگویند که نا امنی است برادر نا امنی است پس ما چه  گناه کاردیم که در این ولسوالی زندگی میکنیم.ما از دولت میخواهیم که کسانی را در این ولسوالی بکار بگمارد که در همین ولسوالی زنده گی میکنند. نه که از جای دیگری مامورین را جذب کنند)

همچنان مشکلات باشنده گان ولسوالی شیندند هرات تنها از اداره ثبت احوال نفوس نیست بلکی در بخش معارف نیز مشکلات شان بیشتر از این است.

نثار احمد که یکی از معلمین در ولسوالی شیندند هرات هستند میگوید: مدیر معارف هیچ وقت در ولسوالی حضور ندارد.

از این رو بسیاری از مشکلات که امروز در ولسوالی شیندند معلمین ذکور و اناث با آن مواجع هستند این است که به مشکلات اندک معلمین و شاگردان رسیده گی نمی شوند.بار ها ما با نماینده های خود این موضوع را در میان گذاشتیم ولی تا هنوز در این بخش کدام مشکل ما رفع نشده بلکی اضافتر شده است.

(مدیر معارف ما فقط معاشات که احواله میشود میاید در غیر آن صورت ما کسی را بنام مدیر معارف نداریم.ما میز و چوکی برای مکاتب نیازداریم مکاتب ما تعمیر ندارد این مشکلات ما را کی در مرکز هرات با مسولان معارف شریک بسازد.نماینده معارف که مدیر معارف ولسوالی است فقط نمایشی است و بس هیچ کاری را برای مردم ما انجام ندادند)

ازسوی هم مسولان در ولایت هرات میگویند که تشکیل ولسوالی شیندند هرات تکمیل است بنا کدام مشکل خاصی در ولسوالی یاد شده وجود ندارد.

این مسولان میگویند: که شکایات از ولسوالی برای آنها نیز رسیده اند که مامورین سروقت به کار شان حاضر نمی شوند.و آنها در پی حل این مشکل است.

محمد نعیم بهیر معاون مالی و اداری مقام ولایت هرات در مصاحبه اختیصاصی با "کابل پوست" گفت ما در سدد حل مشکلات مردم در سطح ولایت هرات و ولسوالی ها بودیم و تا حدی این مشکلات نیز حل شده است.

 لیکین در ولسوالی شیندند هنوز ما شاهد بعضی از بی نظمی ها هستیم و تا حال چندین بار به مسولان ولسوالی یاد شده نیز صحبت های همه جانبه ی داشتیم تا از وظیفه ای خویش به بهانه های مختلف سرکشی نکنند.

آقای بهیر میگوید: اگر کسانی را اداری محلی هرات شناسایی کنند که آنها غفلت در وظیفه میکنند بدون کدام دلیل از وظیفه شان اخراج خواهد شد.

(ما چندین بار با مسولان ادارات دولتی در ولسوالی شیندند صحبت کردیم حتا هشدار دادیم به بعضی شان تا  در وظیفه شان غفلت ننمایند.نسبت به پیش حال مشکلات کمتر شده اند بسیار کم برای ما شکایات  از ناراض بودن مامورین دولتی میرسد.

بلی  مدیر معارف خودش در ولایت هرات زندگی میکند و شکایات که اینجا درج شده اند نیز بیشتر در باره مدیر معارف است و صحبت های که ما با جناب ایشان داشتیم  او از نا امنی شکایت داشت و ما برای شان توصیه نمودیم که اگر نمی تواند در ولسوالی وظیفه اجرا کند استعفا بدهد. چون مشکلات مردم را ما نمی توانیم قربانی یک فرد کنیم)

ازسوی هم شماری از فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات نیز از وضعیت مردم در ولسوالی شیندند شکایت دارند و میگویند: که این کار ماموران دولتی و ملکی خصوصا در بخش معارف جفا بزرگی  برای نو نهالان معارف  در این ولسوالی اند.

سید اشرف سادات مسول مجمع جامعه مدنی در حوزه غرب کشور میگوید: مشکلات مردم در ولسوالی های ولایت هرات زیاد اند دولت باید راه حل  را برای رفع این مشکلات روی دست بگیرد.

(جامعه مدنی خواهان حل مشکلات مردم در ولسوالی ها هستند بلخصوص ولسوالی شیندند که بسیار مردم در این ولسوالی یکی خو از جنگ خسته شدند و دیگر این که از طرف دولت مرکزی برای این ولسوالی چندان توجه تا حال نشده اند)

قابل یاد آوریست که ولسوالی شیندند هرات یکی از ولسوالی های بزرگ این ولایت بشمار میروند که بیش از هشت صد هزار تن نفوس دارند.

از سوی هم مردم خواهان ولایت شدن این ولسوالی هستند تا دولت مرکزی از این طریق بتواند به مشکلات باشنده های این ولسوالی رسیده گی نمایند.

این در حالیست که چندی پیش رییس جمهور محمد اشرف غنی در سفر به ولایت هرات گفته بود که در تشکیل این ولسوالی سه ولسوالی دیگر اضافه خواهد شد.

 

بند سلما نمادی از دوستی هندوستان و افغانستان.

   بند سلما نمادی از دوستی هندوستان و افغانستان.

................

این بند بزرگ که بالای دریای هریرود ساخته شده است به هزینه مالی کشور هندوستان کار ساختش چند سال پیش آغاز شده بود.

قرار است که این بند بزرگ در اواخر ماه مارچ سال روان به بهر برداری سپرده شود.

قابل یاد آوریست که پروژه بند سلما به ارزش۳۰۰ ملیون دالر از سوی کشور هندوستان ساخته شده است که با ارتفاع ۱۰۷,5 متر و طول ۵۵۰ متر، این بند همچنان گنجایش ذخیره ۶۴۰میلیون متر مکعب آب را نیز دارا میباشد.

بندسلمای هرات ظرفیت آبیاری بیش از ۷۵هزار هکتار زمین وتولید۴۲ میگاوات برق را نیز دارا میباشد.

بر اساس پیش بینی وزارت انرژی و آب کشور تا پایان ماه اپریل سال ۲۰۱۶ میلادی، ذخیره این بند پر از آب خواهد شد.

مسئولان تنظیم آب های دریای هریرود در هرات میگویند: که کار احداث این بند بزرگ که از طرف انجینیران و کارگران هندی به پیش برده میشود انقریب به انجینیران و کارگران افغان سپرده خواهد شد.

سید حسن فضلی سرپرست تنظیم آبهای دریای هریرودگفت: براساس پیشنهاد کمپنی هندی، وزارت انرژی و آب کشور در نظر دارد تا در بخش تخنیکی این بند ۵۲ اینجینیر و کارگر افغان را استخدام نماید.

آقای فضلی تاکید دارد تا سه ماه آینده این کارگران از طریق رقابت آزاد استخدام خواهند شد و پس از آن، کارگران توسط کمپنی هندی آموزش داده خواهند شد.

به گفته سرپرست تنظیم آب های هریرود کار نصب توربین های برق این بند بزرگ به پاپان رسیده و تا پایان بهار سال آینده بخش تولید برق آن نیز به بهره برداری خواهد رسید.

با این وجود آمر تنظیم آبهای دریای هریرود می افزاید، برای نصب سب استیشن های برق و یک نیروگاه برق جهت تولید و انتقال برق از این بند، به ولسوالی های شیندند، اوبه، ادرسکن و قریه های ولسوالی چشت، وزارت مربوطه ۳۵ میلیون دالر به شرکت برشنا اختصاص داده است.

 از سویی هم خبر های رسیده از باشنده های محل، حاکی از آن است که چند روز پیش کار نصب توربین های برق تمام شده است و به شکل آزمایشی لحظه ای توربین ها فعالیت به کار کرده است.

اما از طرف دیگر برخی از باشنده های هرات به ویژه جوانان از واگذاری کار بند سلما از کمپنی هندی به افغان ها ابراز خوش بینی مینمایند.

آنان معتقدند: با بهره برداری از همچون پروژه های زیربنایی از مشکل بیکاری جوانان کاسته خواهد شد.

با وجود خوشبینی ها و حمایت های مردم از آغاز مرحله آبگیری بند سلما، آنچه که مایه نگرانی شماری از آگاهان امور است، تهدیدات امنیتی و مدیریت آبهای این بند میباشد.

این آگاهان امور ضمن نگرانی از وضعیت امنیتی این ولسوالی به اهمیت اقتصادی پروژه بند سلما و معدن سنگ مرمر در ولسوالی چشت هرات اشاره دارند.

آنان خاطر نشان می کنند که ولسوالی چشت در ردیف ولسوالی های ناامن هرات قرار دارد و نیاز به تدابیر امنیتی جدی تر در این ولسوالی است.

این در حالیست که چندی پیش موظفین امنیتی بند سلما پرنده ی  مشکوکی را که بالای بند سلما گشت و گذار می نمود شکار نمودند که بعدا متوجه شدند که سیستم رد یاب بالای این پرنده نصب شده بود.

برخی از آگاهان امور به این باور اند که شاید کشور های همسایه بخاطر پلان های شوم شان از این نوع پرنده ها استفاده کنند.

در همین حال مقامات امنیتی در هرات میگویند که تمامی تدابیر بخاطر امنیت این پروژه بیشتر از قبل  گرفته شده است.

عبدالروف احمدی سخنگویی پولیس هرات از تدابیر جدی امنیتی در ولسوالی چشت هرات به ویژه ساحه بند سلما اطمینان میدهد.

آقای احمدی تصریح نمود: در حال حاضر برای تامین امنیت بند سلما نیروهایی متشکل از پولیس، اردوی ملی و نیروهای امن نظم عامه موظف می باشند.

 

 

 

 

گزارش نجیب الله احدی

هرات


قرار است تفاهم نامه همکاری بین وزارت های تحصیلات عالی افغانستان و وزارت تعلیم وتربیه اندونزیا در آینده نزدیک به امضا برسد.
در سفر انصاری تاج الدین سفیر کشور اندونزیا به هرات و در یک نشست با رییس و اساتید این پوهنتون هرات وعده سپر تا یک تفاهم نامه ای را طرفین به امضا برسانند.
به گفته مسولین با امضا این تفاهم نامه همکاری های پوهنتون های "جاکارتا" با پوهنتون هرات در بخش های بالابردن ظرفیت ها،بورسیه های تحصیلی برای محصلین و برابر نمودن زمینه تحصیلات ماستری و دکتورا برای اساتید پوهنتون هرات از بخش های عمده ای این تفاهم نامه میباشد.
"نجیب الله احدی"

ایجاد کمیته جوانان و حکومت داری خوب برای اولین باردر چوکات شورای ولایتی هرات

ایجاد کمیته جوانان و حکومت داری خوب برای اولین باردر چوکات شورای ولایتی هرات

................

برای اولین بار در سطح افغانستان کمیته جوانان و حکومت داری خوب در چوکات شورای ولایتی ولایت هرات ایجاد گردید.

مسولین این کمیته میگویند که در این کمیته بحث و تبادل نظر روی مشکلات جوانان در ولایت هرات میباشد زیرا جوانان در ولایت هرات با مشکلات بسیاری مواجه اند.

افغانستان از جمله کشور های جهان سوم میباشد اما از نکته نظر نیرو جوان بیشترین نیرو را دارا است در حال حاضر حدود ۶۰ فیصد نفوس کشور را جوانان تشکیل میدهند اما توجه نکردن دولت  به نیروی کار باعث فرار بیشتر جوانان به کشورهای همسایه و حتی کشور های اروپایی شده است.

آگاهان امور به این باورند اگر دولت افغانستان بستر و زمینه کاری را برای جوانان در کشور مساعد می نمود اکنون هیچ جوانی علاقه رفتن به خارج از کشور را در سر نداشت.

سمیه رامش نماینده مردم در شورای ولایتی هرات و رییس کمیته جوانان و حکومت داری خوب در یک مصاحبه اختصاصی >>>گفت: هدف از ایجاد این کمیته که به نوع خود در سطح افغانستان بی نظیر است و تا حال در هیچ ولایتی ایجاد نشده انسجام جوانان به خاطر رفع مشکلات شان  می باشد.

به گفته ی خانم رامش این کمیته  در حال حاضر ۳۰۰ عضو دارد که از این میان ۸۰ تن شان دختران هستند.

 (هدف ما از ایجاد این کمیته این است که مشکلات جوانان را ریشه یابی کنیم  و همچنان زمینه و فرصت های کاری را برای جوانان ایجاد کنیم.همچنان الگوی باشیم تا مشکلات جوانان مرفوع گردد.بلی بخش های مختلفی در این کمیته وجود دارند مانند معاونیت،مدیر و همچنان منشی و غیره نشست های هفته وارداریم روی موضوعات مختلف بحث و تبادله نظر می نمایم تا اگر کدام مشکلی وجود داشته باشد راه حل و یا مشوره بهتری در این زمینه با آنها داشته باشیم. به مدت چند ماه که این کمیته ایجاد شده تا حال چندین تن از طریق این کمیته برای شان زمینه کاری  نیز  مساعد شده است)

از سوی هم شماری از آگاهان امور در هرات به این باور اند که ایجاد چنین کمیته ها و یا جمع کردن جوانان در سقف یک چتر میتواند زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم سازد.

عبدالوهاب شمس استاد درپوهنځی جامعه شناسی پوهنتون هرات میگوید: در حال حاضر دولت افغانستان برای جوانان هیج پلانی را روی دست ندارد وبه طور روز افزون مشکلات جوانان در کشور بیشتر میشود.

وی اضافه می کند که ایجاد این نوع کمیته ها میتواند برای جوانان زمینه کاری را فراهم سازد.

به گفته ی او جوان یک نیروی پر قدرت بوده که در هر کشور باعث تحول شده است اما در کشور ما مشکلات و ناحنجاری های که وجود دارد جوانان را در این بخش با چالش ها مواجع ساخته است.

( شما ببینید شاهد دولت ما هم ملامت نباشه  چون در یک حالت جنگی متاسفانه قرار دارند این که چرا تا حال نتوانسته زمینه اشتغال یا زمینه کاری را برای جوانان مهیا سازد یک دلیل میتواند همین موضوع باشد.بنا جوانان ستون فقرات یک کشور را تشکیل میدهند پس در این بخش ایجاد این کمیته را ما به فال نیک میگیریم)

در حالی کمیته جوانان و حکومت داری خوب در چوکات شورای ولایتی هرات ایجاد شده است که هم اکنون ده ها نهاد دیگر برای جوانان در این ولایت نیز وجود دارد.

اما با موجودیت این نهاد هنوز هم وضعیت جوانان در این ولایت نگران کننده خوانده شده و گفته میشود که بیکاری عمده ترین چالش سر راه این جوانان می باشد.

گزارش:نجیب الله احدی