ایجاد کمیته جوانان و حکومت داری خوب برای اولین باردر چوکات شورای ولایتی هرات

ایجاد کمیته جوانان و حکومت داری خوب برای اولین باردر چوکات شورای ولایتی هرات

................

برای اولین بار در سطح افغانستان کمیته جوانان و حکومت داری خوب در چوکات شورای ولایتی ولایت هرات ایجاد گردید.

مسولین این کمیته میگویند که در این کمیته بحث و تبادل نظر روی مشکلات جوانان در ولایت هرات میباشد زیرا جوانان در ولایت هرات با مشکلات بسیاری مواجه اند.

افغانستان از جمله کشور های جهان سوم میباشد اما از نکته نظر نیرو جوان بیشترین نیرو را دارا است در حال حاضر حدود ۶۰ فیصد نفوس کشور را جوانان تشکیل میدهند اما توجه نکردن دولت  به نیروی کار باعث فرار بیشتر جوانان به کشورهای همسایه و حتی کشور های اروپایی شده است.

آگاهان امور به این باورند اگر دولت افغانستان بستر و زمینه کاری را برای جوانان در کشور مساعد می نمود اکنون هیچ جوانی علاقه رفتن به خارج از کشور را در سر نداشت.

سمیه رامش نماینده مردم در شورای ولایتی هرات و رییس کمیته جوانان و حکومت داری خوب در یک مصاحبه اختصاصی >>>گفت: هدف از ایجاد این کمیته که به نوع خود در سطح افغانستان بی نظیر است و تا حال در هیچ ولایتی ایجاد نشده انسجام جوانان به خاطر رفع مشکلات شان  می باشد.

به گفته ی خانم رامش این کمیته  در حال حاضر ۳۰۰ عضو دارد که از این میان ۸۰ تن شان دختران هستند.

 (هدف ما از ایجاد این کمیته این است که مشکلات جوانان را ریشه یابی کنیم  و همچنان زمینه و فرصت های کاری را برای جوانان ایجاد کنیم.همچنان الگوی باشیم تا مشکلات جوانان مرفوع گردد.بلی بخش های مختلفی در این کمیته وجود دارند مانند معاونیت،مدیر و همچنان منشی و غیره نشست های هفته وارداریم روی موضوعات مختلف بحث و تبادله نظر می نمایم تا اگر کدام مشکلی وجود داشته باشد راه حل و یا مشوره بهتری در این زمینه با آنها داشته باشیم. به مدت چند ماه که این کمیته ایجاد شده تا حال چندین تن از طریق این کمیته برای شان زمینه کاری  نیز  مساعد شده است)

از سوی هم شماری از آگاهان امور در هرات به این باور اند که ایجاد چنین کمیته ها و یا جمع کردن جوانان در سقف یک چتر میتواند زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم سازد.

عبدالوهاب شمس استاد درپوهنځی جامعه شناسی پوهنتون هرات میگوید: در حال حاضر دولت افغانستان برای جوانان هیج پلانی را روی دست ندارد وبه طور روز افزون مشکلات جوانان در کشور بیشتر میشود.

وی اضافه می کند که ایجاد این نوع کمیته ها میتواند برای جوانان زمینه کاری را فراهم سازد.

به گفته ی او جوان یک نیروی پر قدرت بوده که در هر کشور باعث تحول شده است اما در کشور ما مشکلات و ناحنجاری های که وجود دارد جوانان را در این بخش با چالش ها مواجع ساخته است.

( شما ببینید شاهد دولت ما هم ملامت نباشه  چون در یک حالت جنگی متاسفانه قرار دارند این که چرا تا حال نتوانسته زمینه اشتغال یا زمینه کاری را برای جوانان مهیا سازد یک دلیل میتواند همین موضوع باشد.بنا جوانان ستون فقرات یک کشور را تشکیل میدهند پس در این بخش ایجاد این کمیته را ما به فال نیک میگیریم)

در حالی کمیته جوانان و حکومت داری خوب در چوکات شورای ولایتی هرات ایجاد شده است که هم اکنون ده ها نهاد دیگر برای جوانان در این ولایت نیز وجود دارد.

اما با موجودیت این نهاد هنوز هم وضعیت جوانان در این ولایت نگران کننده خوانده شده و گفته میشود که بیکاری عمده ترین چالش سر راه این جوانان می باشد.

گزارش:نجیب الله احدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.