نگرانی شهروندان غور از نبود معلمین مسلکی و نبود امکانات در معارف این ولایت

شماری از باشنده گان ولایت غور شاکی اند که نبود معلمین مسلکی در این ولایت با اعث شده است تا روند آموزش  در این ولایت به کندی پیش بروند.

مسولان در این ولایت میگویند که اگرچه نسبت به دیگر ولایات کشور تهدیدات امنیتی کمتری وجود دارند اما نبود  اساتید در مکاتب این ولایت مشکلات را در سده را شاگردان قرار داده است.

فضل الحق احسان رییس شورای ولایت این ولایت میگوید: در حال حاضر از طرف مخالفین مسلح کدام تهدید امنیتی در این ولایت وجود ندارند اما مشکلاتیکه ما دچار آن هستیم نبود استاد مسلکی اند.

به گفته آقای احسان در بیشتری از ولسوالِی های این ولایت حتی معلم  دوازده پاس وجود ندارند چه برسد که فارغ دارالملمین و یا پوهنتون باشد.

رییس شورای ولایتی غور ادعا دارند که بیشترین مشکلات که در این بخش وجود دارند صعب العبور راه های مواصلاتی است که رفتن از یک ولسوالی به ولسوالی دیگر یا از مرکز فیروز کوه به ولسوالی ها این ها مشکلات است که در این ولایت با اعث کندی روند تعلیم و تربیه شده اند.

(متاسفانه مشکلات معارف غور بیشتر در بخش نبود استادان مسلکی میباشند که استاد مسلکی حتی در مرکز وجود ندارند.

ما تا حدی کوشش کردیم که یک راه حل را در این بخش بسنجیم ولی تا حال کدام دست آورد نداشتیم باز هم مشکلات ما همان صعب العبور بودن راه های مواصلاتی در این ولایت میباشد.

شما میدانید که ولایت غور در غرب کشور از جمله ولایت اند که به طول چهارده  سال حکومت  حتی  شاهراه غور – هرات را هم نتوانست تکمیل کند مشکلات زیاد مردم غور با احدات این شاهراه حل میگردد)

در همین حال شماری از شهروندان ولایت غور نه تنها معلمین مسلکی در این ولایت موجود نیست بلکی در بیساری از بخش های مکاتب مشکلات مانند نبود کتاب،آب آشامیدنی،میزو چوکی و امسال آن از جمله مشکلات عمده معارف است که باید دولت مرکزی و  محلی غور به آن توجه خاص داشته باشد.

انجینیر سلطان احمد ساغری یک تن از فعالان این ولایت در مصاحبه اختصاصی  با کابل پوست میگویند: اکثریت از مکاتب با نبود چوکی حتی کتاب را شاگردان از بازار خریداری میکند.

(اول خو از مرکز چیزی به ولایت غور اختیصاص داده نمیشود تا اینجا نمی رسد بلکی در راه

بین تعدادی از رشوه خوران تقسیم میشود بعد چیزی کی میرسد مکاتب مرکز را بس نمی شود چه برسد به ولسوالِ ها)

از سوِی هم ریاست معارف این ولایت نبود معلمین مسلکی در معارف را تایید میکند اما میگویند که ریاست معار پلانهای خوبی در حال حاضر روی دست دارند تا روند استخدام اساتید مسلکی را در این ولایت گسترش دهند.

عبدالحکیم غفوری آمر مالی و اداری و سرپرست ریاست معارف ولایت غور میگوید: معارف این ولایت در سال جدید تعلیمی بیش از 27 هزار شاگرد جدیدالشمول داشته است.

وی کمبود امکانات و معلمین مسلکی را از مشکلات عمده معارف این ولایت عنوان می کند و میگوید: که امیدار است در سال جاری 1395 بتواند مشکلات معارف  باالخصوص نبود  معلمین مسلکی  را حل کنند.

آقای غفوری می افزاید:مجموع متعلمین در این ولایت "دو صد و هجده هزار" تن می باشند.

وی میگویند که در حال حاضر مردم غور اگرچه از اقتصادی خوبی برخوردارنیستند ولی اکثریت خانواده ها فرزندان  خود را به مکتب می فرستند.

به گفته ی وی: شمار معلمین در این ولایت نیز نزدیک به" پنج هزار" تن می رسد.

(ما کوشش زیاد براین داریم تا بتوانیم مشکلات که ریاست معارف در بخش نبود اساتید مسلکی دارند حل کنیم چون یک نیاز مبرم است اگر استاد ما درک و فهمی خوبی نداشتنه باشد پس معلومه که شاگرد نیز چیزی نمی تواند از او بیاموزد.

بعضی ولسوالی ها نا امن است که معلمین ما نمیخواهند آنجا وظیفه اجرا کنند همچنان بعضی از ولسوالی های راه های شان خراب است حتی به آسانی رفته نمی شود که این خود نیز یک مشکل را به ما خلق کرده است.

در مرکز ولایت تقریبا ما گفته میتوانیو که مشکلات ما رفع شده مگر نه به آن چنان که باید میشد)

در حالی مسئولان معارف ولایت غور از نبود معلمین مسلکی و امکانات درسی سخن می زنند که  طی سال های اخیر هزینه های هنگفتی از سوی دولت و نهاد های خارجی در راستای درس و تعلیم در افغانستان به مصرف رسیده است.

اما به گفته کار شناسان امور تمام این کمک ها به جیب افراد فساد پیشه سراحیت کرد نه به معارف کشور .

 گزارش نجیب الله احدی

 

افزایش 40 درصد علاقمندان زوجین به ثبت نکاح نامه در هرات

نکاح به ازدواج رسمیت شرعی و حقوقی می دهد و بر اساس رضایت طرفین شروط زوج در سند رسمی بنام نکاح خط درج میشود. وهمچنان نکاح خط زمینهء تثبیت حقوق و وجایب طرفین را مهیا میکند.

مسولان اداره ثبت وثایق محکمه استیاف هرات از افزایش 40 درصدی ثبت ازدواج ها اخذ نکاح خط دراین ولایت خبر میدهند.

شراف الدین محمدی محرر آمریت ثبت اسناد و وثایق در ریاست محکمه استیناف هرات میگوید روزانه ۲۰ تا۲۵ زوج برای ثبت ازدواج شان و دریافت نکاح خط به این اداره مراجعه میکنند.

آقای محمدی تاکید دارد که با گذشت بیش از 11ماه از سال روان ۲۸۰۰ نکاح خط توزیع شده است در حالیکه این رقم در سال ۱۳۹۳ به ۱۶۰۰ می رسید.

محرر آمریت ثبت اسناد و وثایق در ریاست محکمه استیناف هرات می افزایش  گراف مهاجرت افغان ها به کشور های خارجی و همچنان بالارفتن سطح آگاهی مردم منجر به علاقه مندی زوج ها برای دریافت نکاح  خط شده است.

(بخاطر دوه موضوع تعداد مراجعین ثبت نکاح خط افزایش پیدا کرده است اول آگاهی دهی خانواده ها بالارفته یعنی سطه سواد و همچنان سطه فرهنگی مردم زیاد شده است.

موضوع دوم تعدادی زیادی از خانواده ها به کشور های خارج سفر میکنند که درصورت رفتن به کشور های بیرون از مرز نکاح نامه ضرورت پینداشته میشود.مثال اگر یک زن و شوهر به هندوستان بخاطر مریضی برود در آن کشور بخاطر تثبیت هویت شان حتما از نکاح نامه پرسان میشود.)

مسولان اداره محکمه هرات میافزایند که متقاضیان نکاح خط در مدت دو روز با حضور دو شاهد میتوانند نکاح خط رسمی را بدست آورند

وهمچنان هزینه مصرف هر نکاح خط حدود 300 افغانی می باشد که از متقاضیان نکاح خط  گرفته میشود.

از سوی هم  مسولین در ریاست امور زنان هرات میگوید که بخاطر نداشتن نکاح خط تعدادی زیادی از زنان از سفر باز مانده است و همچنان زمانیکه شوهر شان باکسی دیگر  پنهانی ازدواج میکنند در آن صورت خانم نمی تواند از حق و حقوق شان دفاع کنند.

سمیه طاهری مدیر حقوق ریاست امور زنان هرات میگوید:ثبت نمودن نکاح خط میتواند هویت یک زوج را تعیین کند به گفته خانم طاهری زنان از این طریق میتوانند به حق شان دست رسی پیدا کنند.

(ریاست امور زنان توسعه میکنند به تمام خانواده های عزیز تا در زمان ازدواج به محکمه مراجعه نموده و نکاح خط را اخذ کنند خوبیت این کار این است که اگر خدا نخواسته احیانن شوهر بخواهد که خانم شان را طلاق بدهد خانم به آسانی میتوانند از شوهرش حق مهر  خویش را بگیرد)

 وکیل احمد و فرزانه  زوجی که تازه تشکیل زندگی داده برای گرفتن نکاح خط به محکمه هرات مراجعه نموده اند، آنان معتقدند که داشتن نکاح نامه تضمینی برای تعهدات هردوجانب میباشد.

) ما بخاطر ثبت نکاح نامه امروز به محکمه آمده ایم  بلی ها شاید اگر امروز تمام نشود فردا بخیر تمام میشود نکاح نامه چون مهم است باید تمام جوانان که ازدواج میکنند بیاید به اینجا  نکاح نامه  خویش را ثبت کند)

تعدادی از زوج های دیگر هم که برای دریافت نکاح خط به محکمه هرات مراجعه کرده اند به این باورند که باثبت ازدواج و دریافت نکاخط به ازدواج شان وجه قانونی داده میشود.

در همین حال مسولین در سارنوالی منع خشونت علیه زنان میگویند ثبت نکاح خط میتواند در بخش خشونت نیز موثر تمام شود.

ماری میهنیار سارنوال منع خشونت علیه زنان در سارنوالی استیناف هرات میگوید: اگر ازدواج ها در محکمه ثبت شود زن ومرد رسما از چیزی که  قانون به آنان داده، بهره مند می شوند.

بانو میهنیار میگوید: گاهی وقت ها زنان به دلیل مشکلات زندگی مجبور به طلاق می شوند، اما وقتیکه که به اداره های عدلی وقضایی مراجعه می کنند چون نکاح نامه ندارند،  نمی توانند از حق قانونی خود که همان مهریه است، برخوردار شوند.

تنها مساله مهریه نیست که زنان به این سند ضرورت دارند، بلکه زنان ومردان در امور روزمره و سفر به خارج ازکشور ویاهم ولایات دیگر نیز به نکاح خط نیاز دارند.

 نجیب الله احدی

 

.