افزایش 40 درصد علاقمندان زوجین به ثبت نکاح نامه در هرات

نکاح به ازدواج رسمیت شرعی و حقوقی می دهد و بر اساس رضایت طرفین شروط زوج در سند رسمی بنام نکاح خط درج میشود. وهمچنان نکاح خط زمینهء تثبیت حقوق و وجایب طرفین را مهیا میکند.

مسولان اداره ثبت وثایق محکمه استیاف هرات از افزایش 40 درصدی ثبت ازدواج ها اخذ نکاح خط دراین ولایت خبر میدهند.

شراف الدین محمدی محرر آمریت ثبت اسناد و وثایق در ریاست محکمه استیناف هرات میگوید روزانه ۲۰ تا۲۵ زوج برای ثبت ازدواج شان و دریافت نکاح خط به این اداره مراجعه میکنند.

آقای محمدی تاکید دارد که با گذشت بیش از 11ماه از سال روان ۲۸۰۰ نکاح خط توزیع شده است در حالیکه این رقم در سال ۱۳۹۳ به ۱۶۰۰ می رسید.

محرر آمریت ثبت اسناد و وثایق در ریاست محکمه استیناف هرات می افزایش  گراف مهاجرت افغان ها به کشور های خارجی و همچنان بالارفتن سطح آگاهی مردم منجر به علاقه مندی زوج ها برای دریافت نکاح  خط شده است.

(بخاطر دوه موضوع تعداد مراجعین ثبت نکاح خط افزایش پیدا کرده است اول آگاهی دهی خانواده ها بالارفته یعنی سطه سواد و همچنان سطه فرهنگی مردم زیاد شده است.

موضوع دوم تعدادی زیادی از خانواده ها به کشور های خارج سفر میکنند که درصورت رفتن به کشور های بیرون از مرز نکاح نامه ضرورت پینداشته میشود.مثال اگر یک زن و شوهر به هندوستان بخاطر مریضی برود در آن کشور بخاطر تثبیت هویت شان حتما از نکاح نامه پرسان میشود.)

مسولان اداره محکمه هرات میافزایند که متقاضیان نکاح خط در مدت دو روز با حضور دو شاهد میتوانند نکاح خط رسمی را بدست آورند

وهمچنان هزینه مصرف هر نکاح خط حدود 300 افغانی می باشد که از متقاضیان نکاح خط  گرفته میشود.

از سوی هم  مسولین در ریاست امور زنان هرات میگوید که بخاطر نداشتن نکاح خط تعدادی زیادی از زنان از سفر باز مانده است و همچنان زمانیکه شوهر شان باکسی دیگر  پنهانی ازدواج میکنند در آن صورت خانم نمی تواند از حق و حقوق شان دفاع کنند.

سمیه طاهری مدیر حقوق ریاست امور زنان هرات میگوید:ثبت نمودن نکاح خط میتواند هویت یک زوج را تعیین کند به گفته خانم طاهری زنان از این طریق میتوانند به حق شان دست رسی پیدا کنند.

(ریاست امور زنان توسعه میکنند به تمام خانواده های عزیز تا در زمان ازدواج به محکمه مراجعه نموده و نکاح خط را اخذ کنند خوبیت این کار این است که اگر خدا نخواسته احیانن شوهر بخواهد که خانم شان را طلاق بدهد خانم به آسانی میتوانند از شوهرش حق مهر  خویش را بگیرد)

 وکیل احمد و فرزانه  زوجی که تازه تشکیل زندگی داده برای گرفتن نکاح خط به محکمه هرات مراجعه نموده اند، آنان معتقدند که داشتن نکاح نامه تضمینی برای تعهدات هردوجانب میباشد.

) ما بخاطر ثبت نکاح نامه امروز به محکمه آمده ایم  بلی ها شاید اگر امروز تمام نشود فردا بخیر تمام میشود نکاح نامه چون مهم است باید تمام جوانان که ازدواج میکنند بیاید به اینجا  نکاح نامه  خویش را ثبت کند)

تعدادی از زوج های دیگر هم که برای دریافت نکاح خط به محکمه هرات مراجعه کرده اند به این باورند که باثبت ازدواج و دریافت نکاخط به ازدواج شان وجه قانونی داده میشود.

در همین حال مسولین در سارنوالی منع خشونت علیه زنان میگویند ثبت نکاح خط میتواند در بخش خشونت نیز موثر تمام شود.

ماری میهنیار سارنوال منع خشونت علیه زنان در سارنوالی استیناف هرات میگوید: اگر ازدواج ها در محکمه ثبت شود زن ومرد رسما از چیزی که  قانون به آنان داده، بهره مند می شوند.

بانو میهنیار میگوید: گاهی وقت ها زنان به دلیل مشکلات زندگی مجبور به طلاق می شوند، اما وقتیکه که به اداره های عدلی وقضایی مراجعه می کنند چون نکاح نامه ندارند،  نمی توانند از حق قانونی خود که همان مهریه است، برخوردار شوند.

تنها مساله مهریه نیست که زنان به این سند ضرورت دارند، بلکه زنان ومردان در امور روزمره و سفر به خارج ازکشور ویاهم ولایات دیگر نیز به نکاح خط نیاز دارند.

 نجیب الله احدی

 

.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.