بند سلما نمادی از دوستی هندوستان و افغانستان.

   بند سلما نمادی از دوستی هندوستان و افغانستان.

................

این بند بزرگ که بالای دریای هریرود ساخته شده است به هزینه مالی کشور هندوستان کار ساختش چند سال پیش آغاز شده بود.

قرار است که این بند بزرگ در اواخر ماه مارچ سال روان به بهر برداری سپرده شود.

قابل یاد آوریست که پروژه بند سلما به ارزش۳۰۰ ملیون دالر از سوی کشور هندوستان ساخته شده است که با ارتفاع ۱۰۷,5 متر و طول ۵۵۰ متر، این بند همچنان گنجایش ذخیره ۶۴۰میلیون متر مکعب آب را نیز دارا میباشد.

بندسلمای هرات ظرفیت آبیاری بیش از ۷۵هزار هکتار زمین وتولید۴۲ میگاوات برق را نیز دارا میباشد.

بر اساس پیش بینی وزارت انرژی و آب کشور تا پایان ماه اپریل سال ۲۰۱۶ میلادی، ذخیره این بند پر از آب خواهد شد.

مسئولان تنظیم آب های دریای هریرود در هرات میگویند: که کار احداث این بند بزرگ که از طرف انجینیران و کارگران هندی به پیش برده میشود انقریب به انجینیران و کارگران افغان سپرده خواهد شد.

سید حسن فضلی سرپرست تنظیم آبهای دریای هریرودگفت: براساس پیشنهاد کمپنی هندی، وزارت انرژی و آب کشور در نظر دارد تا در بخش تخنیکی این بند ۵۲ اینجینیر و کارگر افغان را استخدام نماید.

آقای فضلی تاکید دارد تا سه ماه آینده این کارگران از طریق رقابت آزاد استخدام خواهند شد و پس از آن، کارگران توسط کمپنی هندی آموزش داده خواهند شد.

به گفته سرپرست تنظیم آب های هریرود کار نصب توربین های برق این بند بزرگ به پاپان رسیده و تا پایان بهار سال آینده بخش تولید برق آن نیز به بهره برداری خواهد رسید.

با این وجود آمر تنظیم آبهای دریای هریرود می افزاید، برای نصب سب استیشن های برق و یک نیروگاه برق جهت تولید و انتقال برق از این بند، به ولسوالی های شیندند، اوبه، ادرسکن و قریه های ولسوالی چشت، وزارت مربوطه ۳۵ میلیون دالر به شرکت برشنا اختصاص داده است.

 از سویی هم خبر های رسیده از باشنده های محل، حاکی از آن است که چند روز پیش کار نصب توربین های برق تمام شده است و به شکل آزمایشی لحظه ای توربین ها فعالیت به کار کرده است.

اما از طرف دیگر برخی از باشنده های هرات به ویژه جوانان از واگذاری کار بند سلما از کمپنی هندی به افغان ها ابراز خوش بینی مینمایند.

آنان معتقدند: با بهره برداری از همچون پروژه های زیربنایی از مشکل بیکاری جوانان کاسته خواهد شد.

با وجود خوشبینی ها و حمایت های مردم از آغاز مرحله آبگیری بند سلما، آنچه که مایه نگرانی شماری از آگاهان امور است، تهدیدات امنیتی و مدیریت آبهای این بند میباشد.

این آگاهان امور ضمن نگرانی از وضعیت امنیتی این ولسوالی به اهمیت اقتصادی پروژه بند سلما و معدن سنگ مرمر در ولسوالی چشت هرات اشاره دارند.

آنان خاطر نشان می کنند که ولسوالی چشت در ردیف ولسوالی های ناامن هرات قرار دارد و نیاز به تدابیر امنیتی جدی تر در این ولسوالی است.

این در حالیست که چندی پیش موظفین امنیتی بند سلما پرنده ی  مشکوکی را که بالای بند سلما گشت و گذار می نمود شکار نمودند که بعدا متوجه شدند که سیستم رد یاب بالای این پرنده نصب شده بود.

برخی از آگاهان امور به این باور اند که شاید کشور های همسایه بخاطر پلان های شوم شان از این نوع پرنده ها استفاده کنند.

در همین حال مقامات امنیتی در هرات میگویند که تمامی تدابیر بخاطر امنیت این پروژه بیشتر از قبل  گرفته شده است.

عبدالروف احمدی سخنگویی پولیس هرات از تدابیر جدی امنیتی در ولسوالی چشت هرات به ویژه ساحه بند سلما اطمینان میدهد.

آقای احمدی تصریح نمود: در حال حاضر برای تامین امنیت بند سلما نیروهایی متشکل از پولیس، اردوی ملی و نیروهای امن نظم عامه موظف می باشند.

 

 

 

 

گزارش نجیب الله احدی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.